Каквото и да се случва, в дъното му стои жена. Това е смисълът на френския израз cherchez la femme, който за първи път се появява в творчеството на Александър Дюма-баща. Думите на писателя изразяват широко разпространено убеждение, затова и се превръщат в устойчиво клише. То е в основата на много криминалета, както и на жанра филм ноар (film noir), водещ началото си от френското кино, който изобилства от тъмни кадри, предимно в черно-бяло, и фатални жени.

Принципът cherchez la femme се прилага и като лаическа схема за обяснение на исторически събития. В детската ми глава през 80-те години се беше набило от разговори с роднини, че жените са в основата на всички войни и трагични събития в историята. За Троянската война е виновна Хубавата Елена, Цезар е убит заради Клеопатра, Френската революция е заради Мария-Антоанета. Хитлер пък дошъл на власт, защото жените толкова го харесвали, че изпадали в екстаз от речите му. А подложил евреите на геноцид заради… майка си.

Като заговорихме за майки, за решението как да приключи третият сезон на риалити шоуто „Ергенът“, според общественото мнение е виновна майката на ергена.

Финал ли бе да го опишеш

В последния епизод на шоуто се очакваше ергенът – 28-годишният Александър (Алек) Младенов – да си избере за фаворитка една от двете финалистки. И да каже в сърцераздирателен монолог на отпадналата, че тя е прекрасна и изключителна, но най-добре ще е да намери щастието с някой друг. А на победителката да даде ако не обещание за общо щастие, „докато смъртта ги раздели“, поне надежда за съвместно бъдеще.

Само че Алек предпочете да не си тръгне с никоя от финалистките. Аргументът, който изтъкна, беше, че изпитва силни чувства и към двете и не е способен да направи избор. И че според него не е възможно човек да изпитва любов към двама души едновременно.

На всичко отгоре левентът дори не положи усилието да разговаря лично със съперничките, за да обясни на всяка от тях защо не вижда бъдещето си с нея. Вместо това записа общо видеопослание за двете жени, което те трябваше да изгледат заедно. Така на всяка от тях се наложи да слуша не само колко е прекрасна тя самата, а и да преглъща излиянията колко невероятна и изключителна е конкурентката ѝ.

Шокирани от неочакваната развръзка, двете жени се питаха дали не става дума за лоша шега и накрая Алек все пак ще се появи. Едната схвана реалността доста бързо, но другата отказваше да повярва дори след като се намеси мъж от екипа, за да им обясни ситуацията: „Съжалявам, че го научавате по този начин. Но това е избор, който е направен. Знам, че изглежда безумно. То е безумно, но е това.“ Накрая на двете жени не им остана нищо друго, освен да се прегърнат, за да се утешат взаимно.

Какво каза ергенската майка

Част от регламента на „Ергенът“ е родителите (и евентуално други най-близки хора) на трите финалистки да се запознаят с мъжа, за чието сърце се борят дъщерите им, а в последния епизод неговите родители да се срещнат с двете останали кандидатки. От страната на Александър Младенов дойдоха майка му и сестра му.

След като се запозна с претендентките, майката не спести пред сина си критичното си отношение към тях. Като причини за притесненията си тя изтъкна, че и двете жени са по-възрастни от него (те са на 34 и 36 години) и че едната вече има 7-годишно дете. Тя сподели, че си представя бъдещето на сина си не с такава жена, а с „едно усмихнато, слънчево момиче“, което е „без багаж“, тъй като „една жена, която е имала брак и дете, и опити с други връзки, е много по-обиграна, […] отколкото един мъж на 28 години. […] Защото ти си много чувствителен, много емоционален“.

За да придаде по-голяма тежест на аргументите си, майката на Алек допълнително го инфантилизира, прибягвайки до авторитета на непоявилия се в шоуто баща и до легитимиране на малко физическо насилие: „Може би с татко ти е по-добре. Той с една дума може да те сложи на място. […] Едно пляскане по врата отзад и си готов. […] Като някое малко детенце“.

И въпреки наближаващата развръзка на риалитито главният съвет на майката беше: „Отпусни си душата, сега не му е времето за крайни решения.“ В края на разговора си с Алек тя каза същото, но по друг начин: „Само те моля да не бързаш. Много те моля.“

Майката – главният виновник?

Както по време на финалния епизод, така и след края му Алек твърди, че не е взел решението да не остане с нито една от кандидатките под влияние на майка си. Въпреки това мнозинството коментари и мемета по темата сочат именно нея като причина за развръзката. Появиха се даже иронични предложения шоуто да стане „Свекърва търси снаха“.

Тези интерпретации не отчитат обаче две важни неща. Първото е, че Александър Младенов е пълнолетен. И макар възпитанието да играе сериозна роля за оформянето на характера на един навършил пълнолетие човек, единствено той е отговорен за постъпките си. Второто – дори да допуснем, че думите на майка му, която отказва да приеме, че синът ѝ е пораснал, са натежали на везните, няма данни тя да е вдъхновила начина, по който ергенът се раздели с финалистките.

Да изоставиш с видеообръщение е най-нелепото в случая, независимо дали става дума за лично хрумване, или за странна приумица на сценаристите. А да си тръгнеш без избраница, ако не си намерил такава, е по-честно от постъпката на ергена от първия сезон Виктор Стоянов, който посочи победителка от немай-къде, а после нямаше връзка с нея.

Именно избягването на личната среща за сбогуване наранява двете кандидатки повече от факта, че не са избрани. Магдалена, която по-трудно приема развръзката, твърди: „Човекът, когото аз познавам, ще се изправи пред мен. Аз съм сигурна, аз го познавам. […] И ще ми каже: да, ти си моят избор [или] не, не си моят избор.“

За разлика от нея, Надежда бързо променя отношението към доскорошния си възлюбен: „За мен това не са мъже. Аз имам син и го възпитавам да уважава жените, да мисли за тях, да мисли за чувствата им.“ Тя казва, че учи сина си, че мъжете трябва „да са достойни като хора. Не защото са мъже или защото други са жени. Просто защото сме хора. И всеки един човек трябва да подхожда човешки към чувствата на другия. Това да се разделиш с някого със съобщение за мен е страхливо. И се надявам моят син да не стане такъв.“

Другите ергенски майки

Майката на пианиста Евгени Генчев, който беше ергенът от втория сезон на риалити шоуто, също стана ноторно известна. Повод за това беше въпросът, който тя зададе и на двете кандидат-снахи: дали, ако имат дъщеря, биха я кръстили на нея – Светла. Това се превърна в повод за такива майтапи, че за някоя и друга седмица направо си беше неудобно да се казваш Светла.

Въпреки че майката на музиканта не хареса чепатата манекенка природозащитничка, която заяви, че не е съгласна дъщеря ѝ да носи името на свекървата, той си избра нея. А една от зрителските критики срещу отпадналата конкурентка беше, че тя твърде много се е опитвала да се хареса на майката. Вярно, че и тя не прегърна идеята дъщеря ѝ да се казва Светла, но изрази готовност името да започва със „с“.

За майката на Виктор Стоянов – ергена от първия сезон, трудно може да се каже нещо укорително. Тя заяви, че не е важно дали одобрява партньорите на децата си, защото те ще живеят с тях, а не тя. Но когато стана ясно, че между него и победителката нищо няма да излезе, жълти медии писаха: „... ергенът се върна при майка си.“ А някои таблоидни сайтове твърдяха, че тя е причината Виктор да участва в шоуто – заради интервю, в което той казва, че майка му го е подкрепила да се включи.

Изобщо – cherchez la femme.

„Ергенът“ като мегафон за сексизма

Когато през 2022 г. беше премиерата на „Ергенът“ за България, се запитах как е възможно да говорим за сексистко риалити, без да ставаме сексисти. След три сезона се вижда – много е трудно. Независимо дали харесваме риалитито, или го критикуваме. Колкото и да не иска човек да проявява сексизъм, самият формат на шоуто е такъв, че се изискват сериозни съзнателни усилия, за да не се подиграеш на някоя жена. За участничките (и за ергенските майки) е проява на висш пилотаж да се държат така, че да не станат за смях. А самият ерген се отървава с минимум имиджови щети, колкото и неуместно или безхарактерно да е постъпвал.

Подобни риалитита затвърждават и мултиплицират доминиращите стереотипи какво трябва да представляват мъжете и жените и какво им е позволено да бъдат. Въпреки че според стереотипа „мъжка дума“ е синоним на достойнство, ако един мъж нарушава своята, за това все ще се намери друг виновник, най-лесно – жена. Докато една жена сама си е виновна за грешките и кусурите.

Тези стереотипи обясняват и защо силните жени в българската политика се броят на пръсти. Както и защо една от тях – председателката на БСП Корнелия Нинова – превърна в основен стълб на политическото си оцеляване борбата срещу правото на жените да бъдат защитени от насилие. Обяснява и омразата и компроматите, които се стоварват върху жена политик от ново поколение като Лена Бориславова всеки път, когато се включи в политическия живот.

Още не знаем кой ще е ергенът в четвъртото издание на шоуто, което си е по същество пазар за булки. Но да му мисли майка му. А кандидатките за сърцето му – те сами са се хванали на хорото.

Искате да четете повече подобни статии?

„Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели. Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет.

Подкрепете ни