Как се изготвят и разгласяват актуалните планове за някои от най-значимите градоустройствени проекти в Пловдив? Има ли прозрачност и обществена дискусия? Търсим отговорите с поглед към три знакови градски пространства – площад „Централен“, кино „Космос“ и Изложбената зала на Дружеството на пловдивските художници. Какво се вижда на първи план?

• Нито един от проектите за реконструкция или ново строителство не е следствие от проведен архитектурен конкурс.

• Все още нито един от представените проекти не е подложен на обществена дискусия. Ако изобщо има представяне на плановете пред обществото, те се обявяват от днес за утре, в средата на работната седмица и на работния ден.

Представя се подвеждаща информация по отношение на пропуснати възможности за конкурсно начало и по-голямо експертно и гражданско участие.

Започваме с реконструкцията на площад „Централен“ – мегапроекта, чиято подготовка тече повече от четири години.

Ако върнем лeнтата още малко назад, към средата на 2014-та, имаше 125 проекта, които кандидатстваха пред международно жури. От тях бяха излъчени три. И този на „Фора“ всъщност беше гласуван от Общинския съвет, той беше избран от тези три. И да ми казват сега, че този проект е бил абсурден и той не можело по никакъв начин да бъде одобрен от НИНКН…

Манол Пейков, издател и бивш член на УС на Общинска фондация „Пловдив 2019“

Този проект се оказа, че тотално по никакъв начин не отговаря на град Пловдив, нито заданието, нито проектът е съгласуван с Националния институт по паметниците. Абсолютно по никакъв начин това не кореспондираше с площада и този проект не можеше да мине по нито един нормален законов български ред. Аз не коментирам дали трябва да има площад с второ ниво, картинките бяха хубави, харесаха се на хората, спечелиха, но това не кореспондираше и по никакъв начин не беше съгласувано нито с Министерството на културата, нито с Института по паметниците. Това е реалността.

Иван Тотев, кмет на Пловдив

Тези твърдения на кмета бяха опровергани от архитектурната група, на която бе възложена организацията на конкурса през 2014 г. В своята публикация WhATA посочи няколко, цитираме, „откровени лъжи“:

Продължаваме с лансирането на новите намерения за преустройство на кино „Космос“. Представянето в средата на делничен ден, обявено ден по-рано, успя да събере шепа хора, които за първи път научиха по чий проект Общината възнамерява да възстанови сградата – символ на гражданското съзнание в Пловдив. Стана ясно и че никой не се е допитвал до автора, арх. Шинков. Нещо повече, Общината няма доказателства, че именно арх. Шинков е авторът на сградата.

Защо няма предложение тази сграда да стане наистина функционална и по възможност многофункционална? Да може да се използва не като ѝ се отнемат, а като ѝ се прибавят функции. Не да правим интериорно решение. Аз лично като архитект не бих си позволил да правя интериорно решение на тази сграда, защото тя е вече измислена. Измислена е от човек, на когото, колкото и да му се оспорват авторските права, аз свалям шапка, той е бил мой учител. Кольо Фичето също не е представял документи за авторство, нито Микеланджело.

арх. Роберт Чакъров

Може би е нямало ЗОП по времето на Микеланджело. Ние трябва да спазваме закона, а той изисква определени… и аз не знам какви… доказвания на авторски права.

Александър Държиков, заместник-кмет по направление „Култура и туризъм“ в Община Пловдив

Аз искам обаче да се обърна към двамата колеги [автори на настоящия проект за кино „Космос“], които, като ги гледам, направо ги съжалявам. Участвате в една комбинация, която, когато пораснете, ще ви се върне тъпкано, бъдете сигурни. В момента вие дори не можете да си оцените труда. Забележете, че в тази зала присъстваме само двама архитекти от пловдивската гилдия. Община Пловдив категорично загърбва пловдивската гилдия и търси удобни проектанти отвън. А едни млади хора като вас и този господин тук [арх. Чакъров] дадоха от своето ценно време да почистят тази сграда, която благодарение на Община Пловдив беше превърната в кочина.

арх. Константин Палазов

Отделен е въпросът, че други хора биха се възползвали при евентуалното възлагане на преустройството на киното на неговия автор. Миналата година стана ясно, че арх. Шинков, който е на преклонна възраст, се е съгласил да участва в общо сдружение с арх. Тодор Абаджиев и арх. Георги Бакърджиев. Ако Общината възложи реконструкцията на автора на сградата, то те ще са тези, които ще имат полза от това. Казус със съмнителен морал, който бе широко дискутиран в гилдията.

Подобно сдружаване арх. Абаджиев беше направил с автора на Изложбената зала на Дружеството на пловдивските художници. При евентуална реконструкция на сградата Общината щеше да бъде задължена да я възложи именно на тяхното сдружение. Това вероятно е повлияло на решението сградата да бъде съборена и на нейно място да бъде построена нова.

Повече по темата вижте във видеорепортажа на Владислав Севов, а следващата събота очаквайте цялото интервю с Манол Пейков, в което той споделя с нас впечатленията си от публичното представяне на проекта за площад „Централен“ и последвалата сесия на Експертния съвет, обсъждащ детайли на проекта.

Искате да четете повече подобни статии?

Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет. „Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели.

Подкрепете ни