Николай Колев – Босия иска оставката на Ивайло Московски и разбиването на престъпния канал в Министерството на транспорта и ДАИ.
Вече 25 дни един човек гладува в знак на протест срещу корупцията в държавата. По-точно срещу черния пазар на шофьорски книжки у нас.
Николай Колев – Босия е разпознаваем дисидент още от соца, а от началото на прехода го етикетират като вечния протестиращ. Това в немалка степен неглижира значението на битките му. Той изглежда странен – с буйните си, днес вече побелели коси и с обувките, обути на бос крак. Някои го наричат луд. За такива Кольо е решил да се подложи на психиатрична експертиза, която трябва да сложи край на обругаването му.
Босия не робува на фалшиви авторитети и прекрачва границите на лицемерното общуване с властта. Говори с нея на ти, замерва депутати с домати, за да изрази недоволството си от имитацията им на законотворчество, и печели дела за незаконните си арести.
Срещу продажбата на шофьорски книжки Николай Колев – Босия започва да се бори преди пет-шест години заедно с още неколцина ентусиасти от София и страната. И понеже коефициентът на полезното им действие не е голям, пристъпва към най-отчаяната мярка на протест – гладна стачка.
Преди да стигне до крайните действия, Босия минава през всички институции и посолствата на големите европейски държави у нас. Не спира да предупреждава и до днес, че черният пазар на шофьорски книжни действа под закрилата на държавата, а годишно от търговията с тях и от такса „спокойствие“, която плащат всеки месец всички транспортните фирми у нас на държавната мафия, се разпределят около 20 млн. лева.
Търговията с шофьорски книжки в България
По време на тоталитарния режим тази „привилегия“ е само за децата на комунистическата клика в държавата. За практика тогава не може да се говори. Схемата е създадена в средата на 90-те години на ХХ век. По-късно, но за кратко, от закона отпада необходимостта кандидатите за шофьори да имат дипломи за завършено основно образование. По време на управлението на Тройната коалиция схемата се канализира и усъвършенства, твърдят хора от бранша, а при трите правителства на ГЕРБ вече обхваща стройно цялата система.
Всеки, който не желае да участва в схемата, плаща скъпо за това и най-често системата го изхвърля,
твърди Митко Трайков, собственик на клуб за шофьорски курсове в Стара Загора. Самият той не се поддава на натиска да влезе в „играта“, заради което го напускат всичките му инструктори. Остава сам. После съдбата го среща с Босия. През годините подава множество сигнали за корупцията в системата до всички власти и институционални нива, но в повечето случаи не получава отговори или те са напълно формални.
Трайков разказва, че в схемата действат частни инструктори и държавни служители от областните дирекции на ДАИ в комбина. При продажбата на книжки инструкторите си спестяват всички разходи по обучението, вземат за себе си цената на един курс, а останалите пари се разпределят по канала. Разбира се, плащането под масата е едно в София, друго в различните градове на страната, варира и цената на книжките за отделните категории професионална компетентност.
Всяка пета книжка в България е купена,
категоричен е Митко Трайков, на чийто учебен автомобил стои надписът „Книжки се продават от държавната организирана престъпна група ГЕРБ–ДПС–БСП“.
Още по-страшно звучат твърденията на човека, който води самотна битка в Стара Загора срещу системата, за това как се получава професионална категория за управление на камиони и автобуси. Инструкторите качват курсистите на камиона или автобуса едва няколко пъти, защото при 400 лева такса за курс сметката не може да им излезе. И при съвестно провеждане на обучението те трябва да работят на загуба. Затова на практика по пътищата излизат потенциални убийци и самоубийци.
Черният пазар на шофьорски книжки се дирижира от най-високото ниво в държавата,
коментира пред „Тоест“ и Кънчо Димитров, бивш шеф на областната дирекция „Автомобилна администрация“ в София, който е уволнен след дисциплинарно производство, образувано срещу него по заповед на транспортния министър Московски. Истинската причина е, че Димитров съдейства за разкриване на корупционните практики в подчинената му дирекция, в резултат на което през юни миналата година шумно бяха арестувани 12 от общо 16-те изпитващи от столичната Автомобилна инспекция, а на шестима бяха повдигнати и обвинения.
Тук възниква логичният въпрос защо държавен служител като Димитров, вместо да бъде поощрен и повишен в длъжност за това, че съдейства на ГДБОП и на Специализираната прокуратура за разкриването на престъпната схема, е уволнен от Ивайло Московски? Кънчо Димитров недоумява още и защо досега няма нито едно приключило дело с осъдителна присъда, след като Иван Гешев – бившият шеф на Специализираната прокуратура (а от 4 юли вече и заместник главен прокурор), и Румяна Арнаудова – говорителката на Сотир Цацаров, са заявили публично, че имат железни доказателства срещу задържаните държавни служители? Нещо повече – всички те са върнати на работа тихомълком, защото, според думите на министър Московски, вината им не е доказана в съдебната зала. А човекът, разкрил участниците в престъпната схема, е изхвърлен.
Димитров коментира пред „Тоест“, че има три куфара с документи, които уличават в корупция двама министри и няколко от шефовете на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Сигнали за действията на организираната престъпна група в Транспортното министерство Димитров, Трайков, Николай Колев – Босия и малцината други, изправили се с имената си срещу системата, са изпращали до премиера, президента, председателя на Народното събрание и парламентарните комисии по транспорт и по корупция, до главния прокурор и националния омбудсман, както и до две генерални дирекции на Европейската комисия – „Мобилност и транспорт“ и „Миграция и вътрешен ред“. Според Кънчо Димитров черният пазар на шофьорски книжки, който застрашава също живота и сигурността на гражданите от целия Европейски съюз, е и една от причините България да не бъде приета досега в Шенген.
Как Борисов и ГЕРБ действат срещу корумпираните държавни служители? Изпращат сигналите за проверка до тези, срещу които са подадени. А после „за наказание“ ги преместват от една висока позиция на друга. Един го правят шеф на Центъра за градска мобилност в столицата, друг – на „Софийски имоти“. А Ивайло Московски след всичките гафове, арести и улики за корупция в министерството му остава и в трите кабинета на Бойко Борисов. Защо ли?
Публичната реакция – симптоматика
По-страшно от бездействието на властта е мълчанието на големите медии, които се правят, че не виждат бродещата всяка сутрин фигура на Босия, който преминава по един и същи маршрут до Народното събрание като будната съвест на нацията. През последната седмица някои си позволиха да вдигнат забраната върху темата „гладна стачка“ на онзи лудия, дето мята домати срещу депутати, на вечния протестър, който не спира да ругае всяка власт, но не осребри своето дисидентско минало. Николай предпочита да умре за каузата си, отколкото да живее в лъжа.
Още по-страшно от мълчанието на медиите е „мълчанието на агнетата“. Тази апатия на обществото по толкова чувствителна тема, тази липса на съпричастност към един отчаян протест на човек, който предпочита да умре, но да запази достойнството си, е убийствена, демотивираща и отчайваща. Тя показва, че не ни е останал никакъв колективен имунитет срещу тежката инфекция, обхванала организма на нацията.
Затова няма как да очакваме общата ни съдба да е добра и светла.
Искате да четете повече подобни статии?
„Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели. Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет.
Подкрепете ни