
През изминалата седмица доктор Анелия Хохвартер изпрати отворено писмо до партиите, спечелили над 1% от гласовете на последните парламентарни избори, или с други думи – тези, които разполагат с партийна субсидия. Нейният апел е да дарят 10% за социални каузи, включително и водената от нея кампания „Локомат за България“, за която ви разказахме подробно миналия юни. Въпреки някои медийни публикации по темата, робот локомат в България все още няма.
В писмото си до партиите д-р Хохвартер обяснява, че общественият дебат за размера на субсидиите и националният референдум от 2016 г. показват еднозначно, че народът очаква някаква промяна във връзка с отпусканите субсидии, и нейното предложение за даряването на 10% от тях е „алтернативен начин да удовлетворите волята на народа, без непременно да променяте драстично размера на субсидията, която партиите Ви получават“.
Във връзка със Световния ден на социалната справедливост, който отбелязваме на 20 февруари, с д-р Хохвартер говорим за социалната отговорност, културата на дарителство и еволюцията им в последните години. В разговора се включва и Боряна Климентова от „Надежда и домове за децата – клон България“, организация, която подкрепя най-уязвимите, а именно децата в риск.
„Надежда и домове за децата – клон България“ работи активно за превенция на изоставянето, за реинтеграцията на деца в биологичните им семейства, както и за затварянето на институциите за изоставени деца и заместването им с приемни семейства и домове от семеен тип. За шест години организацията е реализирала 1606 успешни и проследени превенции на изоставянето и 187 успешни и проследени реинтеграции (връщане в биологичното семейство).
разказва Боряна Климентова и добавя, че за последните години броят на децата в специализирани институции е намалял с 87% – от 7587 деца през 2010 г. до 681 през октомври 2018 г.
Боряна споделя и друга позитивна тенденция – в последните години са успели да развият мрежа от индивидуални дарители, които предоставят различни продукти: дрехи, колички, детски креватчета. За нея е проблем, че хората искат да даряват, но не знаят къде.
Относно културата на даряване и на социална отговорност Анелия Хохвартер смята, че българинът е състрадателен, но изобилието от дарителски кампании, често заради отсъствието на институциите, прави невъзможно всяка кауза да бъде подкрепена.
На въпроса каква ще е разликата, ако институциите просто изчакат няколко години тя да събере средствата и да купи локомата вместо тях, д-р Хохвартер обяснява, че това е въпрос не само на здраве, но и на икономическа изгода за страната.
Според Боряна Климентова от дейността на тяхната организация също има дълготрайна икономическа полза: „Най-малкото, когато едно семейство е подкрепено, детето може да се развива и да бъде отглеждано от родителите си, не отива в някоя институция и впоследствие не остава в социалната система, тоест не минава на помощи.“
Целия епизод на подкаста чуйте в аудиофайла.