Ето ни в седмицата, в която Делян Пеевски се самопредложи за премиер, защото смята, че ще е по-добър от Денков, Хенри Кисинджър почина на 100 години, а Илон Мъск покани рекламодателите, изтеглили се от Х, да вървят на майната си.
Ако Пеевски поеме управлението, може би най-накрая няма да има за какво да се тревожим, защото всичко ще фалира като едно целокупно КТБ и можем да се разотиваме спокойно. Смъртта на Кисинджър стана още един повод да си припомним защо Америка никога не се извинява за външнополитическите си постъпки и какво следва от това. А изказването на Мъск разнообрази заглавията с поредния епизод от сагата „Илон Мъск срещу всичко“ и остави света в чудене какво ще прави Х без рекламодатели.
Ние в „Тоест“ нямаме такива притеснения, защото нямаме и рекламодатели. Медията ни се издържа изцяло от месечните дарения от вас, нашите най-верни и будни читатели. Има още един начин много сладък начин да ни помогнете да поддържаме съдържанието, което харесвате, и да търсим нови посоки за развитие – като купите кутия с 6 занаятчийски шоколада от серията „Гайо & Тоест“, а 20 лв. от цената на всяка кутия ще постъпят в бюджета на „Тоест“. Кампанията ще продължи до Коледа или до изчерпване на количествата.
Да се върнем към седмицата... По отношение на Кисинджър и Мъск нямаме кой знае какво да кажем. Но за Делян Пеевски и политическата ситуация в страната със сигурност имаме. Прави го Емилия Милчева в текста си „ГЕРБ без Борисов, ДПС без Доган/Пеевски? Трудно, но не и невъзможно“, в който разглежда възможностите за съществуването на лидерските партии без лидерите им. Ще пенсионират ли Борисов? Ще се опълчат ли срещу Доган недоволните в ДПС? Ще видим ли чисто нови хора начело на двете формации и по какъв начин това ще се отрази на цялата страна? Само бъдещето ще покаже.
Пак на него разчитаме да ни посочи как ще управлява София Васил Терзиев. И по-точно каква София иска да управлява новият кмет. В текста си „Вандализъм ли са графитите и как Васил Терзиев ще се бори с тях“ Светла Енчева разглежда бъдещото управление на града през отношението на неговия кмет към едно от нещата, които правят всеки град автентичен – графитите. Защото не всичко, което е вандализъм, е графити, и не всичко, което е графити, е вандализъм. Градското изкуство разказва истории и някак ни пази от студеното удобство на стерилната среда.
С разказването и пазенето на миналото са се заели и няколко млади жени, обединени в проекта „Пазителки на истории“. Идеята е на Кристина Сантана, Полин Донахю, Диляна Симеонова и Катерина Василева, които искат да запазят непознатите истории на възрастни жени в България. Със създателките на проекта разговаря Йоанна Елми.
В този брой на „Тоест“ Йоанна има още един материал, с който всъщност започнахме седмицата. „Еволюция на дезинформацията. Когато науката стане пропаганда“ е много важен текст, който се радваме, че имахме възможността да публикуваме благодарение на подкрепата на международната програма за научна журналистика Science+. В него Йоанна подробно разказва как една информация може да е достоверна и пак да се използва за поднасяне на манипулативно съдържание.
С достоверността на информацията и с начините за поднасяне на миналото по някакъв начин е свързан и текстът на Анета Василева, в който се представят архитектурните тенденции в съвременните музеи. Анета обръща внимание, че на българските музеи им липсват самочувствие, разнообразие и добър дизайн и че сякаш сме несигурни как да разкажем най-новата си история, затова тя просто липсва сред музейните експонати.
В книгата, представена тази седмица от Антония Апостолова в рубриката „На второ четене“, няма съмнение как да бъде разказана историята, защото това се прави от един от най-големите израелски писатели Давид Гросман.
„Необичайно е, когато един евреин разказва толкова съкрушителна история за другите лагери – не за нацистките, а за комунистическите, не в Европа на Хитлер, а в Югославия на Тито“, пише Антония и вещо ни въвлича в сюжета на романа „Повече, отколкото обичам живота си“, базиран на истинската история на Ева Панич-Нахир.
Такъв беше „Тоест“ тази седмица. Приятно четене!