Тази анкетна поредица е опит да обхванем някои от най-очакваните събития в литературата, съвременния танц и пърформанс, театъра, визуалните изкуства и киното през 2018 г. Препоръките са направени от няколко души, които поканихме да посочат важните за тях акценти в различните области. Текстовете, представящи събитията по-подробно, допълват техните отговори, или с други думи: препоръките (в курсив) са от тях, информацията – от нас.

Снимка на Ива СвещароваИва Свещарова работи в областта на театъра, танца и пърформанса. Завършила е магистратура „Хореография и пърформанс“ в Института за приложно театрознание в Гисен, Германия. Заедно с Вили Прагер е номинирана за театралните награди „Икар“ 2018 за най-новия им спектакъл „shamebox“. Ива е съоснователка на балканската обучителна програма Номадска танцова академия и на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“, чието 11-то издание ще се проведе тази година между 20 и 30 април в София. Снимка: Ани Колиер
Очаквам Tanzplattform 2018 в Германия. Програмата е обширна и включва немски продукции, създадени през последните две години. Форумът представя както утвърдени, така и дебютиращи хореографи и създава пространство за критически обмен.

Tanzplattform се провежда на всеки две години в различни градове. Биеналето започва през 1990 г. и днес е сред най-важните събития за съвременен танц в Германия. То е фокусирано върху проследяването на тенденциите и развитието на съвременните изпълнителски изкуства в международен план. Тазгодишното издание ще се проведе в град Есен. Избраните тринайсет спектакъла ще бъдат своеобразен артистичен форум, насочен към глобалните предизвикателства. Журито, селектирало представленията, е насочило вниманието си към проучването на естетически, социални и екзистенциални опасения в Германия. Част от програмата са хореографии от последните две години на някои от най-значимите имена в полето на съвременния танц в света, като Саша Валц, Ксавие Льо Роа и Уилям Форсайт. Tanzplattform 2018 ще се състои от 14 до 18 март.

Очаквам Пролетната среща на артистичното пространство PAF (Performing Arts Forum), на която са поканени артисти и теоретици като Мете Едварсен, BADco, Тристан Гарсиа и др., за да представят работата си и да дискутират по/около нея.

Пространството PAF е базирано в малко френско село на 150 км от Париж. Неговите създатели го описват като платформа за всеки, който иска да разшири възможностите и интересите в собствената си работа. PAF e номадски проект, опитва се да остане евтин и почти не разполага със служители. Пространството, може да се каже, е почти незаконно, но все пак е толерирано от хората в селото. Тазгодишната Пролетна среща на PAF ще събере на едно място художници, режисьори, хореографи, танцьори, поети, теоретици и критици, които ще дискутират различни разклонения на основната тема: What is the art I would like to see before I can see it? (Какво изкуство бих искал да видя, преди да мога да го видя? – бел.ред.). Отправната точка е разбирането за натиск, който социалните и политическите кризи упражняват върху творците, в смисъла на очакване създаденото да е модел или решение. Негативните ефекти на този процес са свързани със засилването на трудността желаното произведение да бъде въобразено или реализирано. Пролетната среща на PAF ще се проведе от 31 март до 8 април.

Очаквам новата книга Jérôme Bel Dance, Theatre, and the Subject на немския танцов и театрален критик и изследовател Гералд Зигмунд. Книгата проследява артистичната работа на Жером Бел, една от най-знаковите фигури в съвременния танц и пърформанс.

Проф. д-р Гералд Зигмунд е теоретик на танца и театъра. Той е автор на много есета, статии и книги, посветени на съвременния танц. Изследването на творчеството на Жером Бел е и първата монография, която следва артистичната траектория на кариерата му: от нейното начало през 1994 г. до най-скорошната му работа през 2016 г. Книгата включва преглед и задълбочен анализ на всички негови произведения.

Жером Бел е сред най-значимите и най-влиятелни съвременни хореографи днес. Много често краткото описание на работата му се свежда до: отсъствие на танц, употреба на обикновени движения, работа с хора, които не са танцьори. Не-танцът на френския танцьор и хореограф е определян като предимно концептуален. В интервю с Валери Гладстон за Boston Globe през 2011 г. самият Жером Бел казва за себе си: „Обичам танца, но започнах твърде късно, за мога някога да бъда истински добър. Аз съм повече философ на танца.“

Снимка на Мира ТодороваМира Тодорова е доктор по театрознание, артистичен директор на ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс, театрален и танцов критик на свободна практика. Работи като изследовател, лектор, редактор и драматург за различни проекти. Съосновател е на платформата Нови драматургии. Между 2012 и 2015 г. е селекционер на фестивала One Dance Week. Два пъти е номинирана за наградата „Икар“ в категория „Критическа литература“, а през 2017 г. е отличена с наградата на Столичната община за ярки постижения в областта на културата в категория „Съвременни пърформативни и мултижанрови изкуства“. Снимка: Орлин Огнянов
Очаквам и Международната конференция на тема: Desiring Powerlessness and Radical Change (Желаейки безсилие и радикална промяна – бел.ред.).

Конференцията се провежда от 12 до 14 април в една от престижните и влиятелни образователни институции в Европа – Института за приложно театрознание в Гисен, Германия. Събитието ще тематизира силовите и властови модели, действащи в даден момент от европейската история. Добавяйки анализ на съвременната ситуация на безсилие и проследявайки връзките и отношенията между обществените, театралните и пърформативните апарати, събитието ще се опита да подчертае принципи, динамики и тенденции, които са знак за радикална промяна днес.

Очаквам следващото издание на internationale tanzmesse nrw от 29 август до 1 септември.

Международното танцово изложение се провежда през две години в Дюселдорф. На професионалното събитие гостуват артисти от повече от 50 държави в Европа, САЩ, Латинска Америка, Африка и Азия. Те представят работата си пред професионална публика. Организаторите на събитието посочват като единствен и постоянен фокус съвременния танц, без да посвещават нито едно издание на специфичен географски регион, което е типичен подход на други подобни събития. През 2016 г. tanzmesse събира 1800 гости от целия свят, близо 800 трупи, институции и изпълнители от 56 страни. Събитието е сред най-значимите международни танцови мрежи. То е място за професионални дискусии, срещи, представяния на артистите и дейностите на различни трупи и организации. Артистичната програма се съставя, като се избират предложения на различни творци.

Едно от събитията, които очаквам с интерес, е биеналето за съвременен танц ICE HOT Nordic Dance Platform в Исландия.

Танцовата платформа се провежда през две години в различни градове на страните от Скандинавския север. Традиционно програмата на събитието включва известни изпълнители и хореографи, както и дебютиращи артисти в скандинавския съвременен танц. Първото издание на ICE HOT Nordic Dance Platform е през 2010 г. в Стокхолм, Швеция. В следващите години домакини на биеналето са били Хелзинки (Финландия), Осло (Норвегия) и Копенхаген (Дания).

Тази година между 12 и 16 декември платформата ще гостува в столицата на Исландия – Рейкявик. Особено интересна е организацията на фестивала, за която петте държави си сътрудничат. Те имат не само различни мисии в представянето на съвременния танц, но ползват доста различни финансови модели. Танцовата мрежа се надява да вдъхнови подобно сътрудничество между различни държави в други региони на света. Очаква се програмата на изданието в Рейкявик да бъде обявена през лятото на 2018 г.

Заглавна снимка: Kreatur, хореограф Sasha Waltz, фотограф Sebastian Bolesch, Tanzplattform 2018

Следващата седмица очаквайте предложения за интересни събития в съвременния танц и пърформанс, които ще се проведат тази година в България.

Всичко от рубриката „Изкуство в перспектива“

Демна Димитрова

Демна Димитрова

Има интереси и опит в областта на театъра, съвременния танц и пърформанса, литературата и визуалните изкуства. Надява се на по-малко произвол в думите и повече пространства на смисъл.