Чували ли сте за TikTok? Попитайте децата – те най-вероятно са там. Това е eдно от предпочитаните от тийнейджърите приложения, което по популярност и време, прекарвано в консумация на съдържание, догонва утвърдени платформи като YouTube и Instagram. Зад него не стои нито Google, нито Facebook или някой от останалите технологични гиганти, базирани в Силициевата долина. То е собственост на китайската компания ByteDance, в която SoftBank инвестира 3 млрд. долара през 2018 г. – и която според американското правителство застрашава националната сигурност на САЩ.

И все пак: какво е TikTok и с какво е толкова привлекателен за децата?

Създадено с основното предназначение да бъде интересно и да се ползва от подрастващите, най-вече от тийнейджърите, дизайнът на приложението е кроен изцяло по мярката на тази възрастова група. Ето защо успехът му сред потребителите под 18-годишна възраст, които никога не са били особено привлечени от Facebook, а през последните четири години систематично „мигрират“ от социалната мрежа на Марк Зукърбърг, никак не е случаен. А създателите на TikTok, или по-точно на неговия прототип Musical.ly (за това малко по-нататък) и на китайския му еквивалент Douyin, заслужават признание за това, че явно разбират нуждите и предпочитанията на младото поколение по-добре от своите конкуренти.

TikTok предоставя на потребителите лесни за използване и комбиниране инструменти за създаване на кратки видеоклипове (между 3 и 60 секунди), в т.ч. филтри и ефекти, както и огромна библиотека с откъси от популярни песни, които да послужат за саундтрак или които децата могат да изпълняват на плейбек.

Произвежданата по този начин продукция се „излива“ в океан от видеоклипове с потенциална аудитория от над половин милиард души.

Показването на клипчета не е ограничено само до кръга с контакти, което увеличава шанса за постигане на „виралност“ (от англ. viral – вирусен; в социалните мрежи има значение на съдържание, което предизвиква висок интерес и се разпространява бързо между потребителите чрез споделяне).

Предвид възрастта на средностатистическия тиктокър, не е изненадващо, че повечето клипчета имат основната цел да забавляват и демонстрират талантите на своите създатели; едни танцуват, други правят смешни физиономии, трети се замерят с торти, четвърти правят номера на приятелите си или се търкалят по пода (за справка – предизвикателството на Джими Фалън с хаштаг #tumbleweedchallenge). Сериозните теми и активизмът са доста по-слабо застъпени, но периодично стават „вирални“ именно клипове, свързани с глобалното затопляне, опазването на околната среда, насилието, дискриминацията, неравенствата, хомо- и трансфобията и др.

Е. и М. са ученици в седми клас в столично средно училище. Тя е на 12, той – на 13. На въпроса колко души в класа им имат TikTok, отговарят: „Почти всички.“ А колко имат Facebook? „Двама-трима души. Преди бяха повече, а тези, които още ползват, имат профили, за да общуват с родителите си.“ По-активен от двамата е М., а профилът на Е. не е публичен – тя заснема клипчета, които не са видими за никой друг, освен за нея – „просто за забавление“. Казва, че е попадала на видеа, свързани със социални теми – показват се във фийда ѝ, тъй като са придобили популярност. В класа на четвъртокласника Н. има няколко момичета, които също използват приложението.

Съгласно правилата за ползване на социалната мрежа минималната възраст на потребителите му е 13 години,

а профилите на лица под 18 години следва да са одобрени от родител или настойник. В началото на 2019-та обаче Федералната комисия по търговията (FTC) наложи на TikTok рекордна глоба в размер на близо 6 млн. долара във връзка с установено незаконно съхраняване на информация за лица под 13-годишна възраст в нарушение на Закона за защита на онлайн неприкосновеността на децата (COPPA).

Макар възрастовата група 16–24 г. да съставлява 41% от потребителите на приложението, а най-популярният профил да е на 17-годишната американка Лорън Грей с над 35 млн. последователи, в тази социална мрежа пребивават и десетки милиони възрастни. В TikTok се изявяват американски знаменитости като Кейти Пери, Рийз Уидърспуун, Уил Смит, скейт легендата Тони Хоук… Както и една немалка част от редакцията на „Уошингтън Поуст“.

@washingtonpost

MAKE IT STOP #newspaper #demdebate #wildfires #hearings #newsroom

♬ A job for me and me and me - We are a newspaper.

Към днешна дата активните потребители на TikTok са над 500 млн. души (повече от тези на платформи като Reddit, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Snapchat) от 155 държави, а броят на свалянията на приложението надхвърли 1,5 млрд. За сравнение, на Instagram му отне шест години, за да достигне същия брой активни потребители, а на Facebook – близо четири.

Приложението стартира в Китай през 2016 г. под името Douyin – версия, предназначена само за тамошния пазар, в която съдържанието на публикациите задължително преминава през филтрите на китайските власти. Година по-късно социалната мрежа се клонира в ориентирания към световните пазари TikTok. Средното време, което потребителите прекарват в платформата на ден, е 52 минути, което също е важен показател от гледна точка на рекламодателите и инвеститорите (макар че на този етап TikTok, за разлика от Douyin, не монетизира от платена реклама, а от екстри, които потребителите могат да купуват директно през приложението).

Нито технологичните компании в Силициевата долина, нито американските власти могат да останат безразлични към обстоятелството, че

над 26 милиона от активните месечни потребители на китайската платформа са американски граждани,

като само през първото тримесечие на годината броят им се увеличи с над 13 млн. души, 60% от които са под 24-годишна възраст. Това е най-сваляното приложение в App Store и Google Play (с общо над 110 млн. сваляния в САЩ), а пазарната му оценка, обявена през октомври 2018 г., е 78 млрд. долара. Наред с TikTok, ByteDance притежава най-популярния агрегатор на новини в Китай (Toutiao) и се подготвя за първично публично предлагане на акции в Хонконг в началото на 2020 г.

Рязкото увеличаване на броя на потребителите на TikTok на западните пазари през 2018 г. си има своето обяснение, a именно придобиването от ByteDance на базираната в Санта Моника, Калифорния, социална мрежа Musical.ly и преливането на около 100 млн. регистрации от едната в другата платформа. Tази сделка за 1 млрд. долара и фактическите последици от нея дават половината отговор на въпроса защо през последните няколко месеца

експанзията на този китайски продукт се гледа под лупа от американското правителство и е обект на журналистически разследвания и от двете страни на океана.

В началото на ноември стана ясно, че Комисията по чуждестранни инвестиции в Съединените щати (CFIUS) към Министерството на финансите стартира т.нар. „преглед с оглед на националната сигурност“ във връзка с придобиването на Musical.ly. Тази сделка предизвиква опасения за прехвърляне на данните на американските потребители на сървърите на ByteDance в Пекин. Има опасения и за нарушаване правото на свобода на изразяване (цензура на постове по политически теми). Задействането на процедурата стана, след като лидерът на демократите в Сената на САЩ Чък Шумър и сенаторът от Републиканската партия Том Котън поискаха разследване на рисковете, които TikTok представлява за националната сигурност. В писмо до директора на националното разузнаване двамата изразяват тревога и от евентуална чуждестранна намеса в американската политика чрез пропагандни кампании, реализирани с приложението.

Малко по-рано този месец изпълнителният директор на TikTok Алекс Жу заяви в интервю за „Ню Йорк Таймс“, че Китай няма юрисдикция над съдържанието в приложението и че данните за потребителите не се споделят нито с китайските власти, нито дори с ByteDance. По официална информация данните на всички потребители на платформата се съхраняват във Вирджиния, САЩ, с резервни копия на сървъри в Сингапур. Запитан какво би направил, ако лично Си Дзинпин поиска от него да премахне определено съдържание в TikTok, Жу твърди, че би отказал. Същевременно анонимен източник, запознат с информацията, събрана от CFIUS, разкри, че

Жу вече е пряко подчинен на изпълнителния директор на ByteDance в Пекин, а не на заемащия аналогична длъжност в Douyin.

За да оперира дадено приложение на китайския пазар, то трябва да бъде проверено и одобрено от китайското Министерство на индустрията и информационните технологии и да се съобразява със строгите норми на китайските власти. Това означава, че единственото съдържание, което е достъпно за китайските потребители, трябва да представя китайското правителство в положителна светлина и да отговаря на определени морални норми; а всичко, което намирисва на бунт и може да се тълкува като неуважение към партията или проява на анархизъм, бива филтрирано.

Пример за това е премахването от Douyin на всяко съдържание, в което се споменава Прасето Пепа, тъй като в Китай образът на британския анимационен герой се асоциира с т.нар. „шъ хуей жън“ (shehuiren) – понятие, което се използва за представители на подривни субкултурни течения (като синоним на гангстери, хулигани).

Каква е причината в TikTok да има толкова малко видеоклипове, свързани с протестите в Хонконг, които доминират във водещите заглавия на международните издания от месеци,

питат се и от „Уошингтън Поуст“, и републиканският сенатор Марко Рубио. Месец преди писмото на Шумър и Котън той също поиска от CFIUS да направи проверка за усвояването на Musical.ly, след като именно CFIUS осуети продажбата на MoneyGram на китайската компания Ant Financial и принуди друга китайска компания да се откаже от контрола над приложението за гей срещи Grindr. В тази връзка Рубио написа в Twitter, че „всяка платформа, собственост на компания в Китай, която събира огромни количества данни за американците, е потенциална сериозна заплаха за нашата страна“. Критик на TikTok, разбира се, е и Марк Зукърбърг, който през 2018-та пусна неуспешен клонинг на TikTok, наречен Lasso, и също е на мнение, че китайският социалномедиен експорт налага цензура върху потребителите си извън Китай.

Според вътрешни документи, придобити от „Гардиън“, в които са описани правилата за модериране на съдържанието в TikTok, видеоклипове, в които се споменават теми табу в Китай, като протестите от 1989 г. на площад Тиенанмън, тибетската и тайванската независимост и духовната практика Фалун Гонг, подлежат на цензуриране. Бивш модератор на съдържание за платформата обаче твърди в интервю за „Ню Йорк Таймс“, че

мениджърите в Съединените щати са инструктирали модераторите да скриват видеоклипове, които включват всякакви политически послания или теми, а не само тези, свързани с Китай.

От ByteDance изтъкват, че тези правила, съгласно които цензурираното съдържание може да бъде премахнато или показването му да бъде ограничено само до потребителя, който го е създал, вече не са валидни. Те са били актуализирани през май, преди началото на настоящите протести в Хонконг, и действащите сега не се отнасят за конкретни държави или проблеми. Основната цел на строгите правила в началото е била приложението да се използва предимно за забавление, но с разпространението на TikTok в световен мащаб е направена преоценка на подхода към съдържанието и са наети местни служители „с разбиране за нюансите на всеки пазар“, казва се още в коментара на ByteDance.

За цензура върху съдържанието и по-конкретно върху постове, свързани с китайската политика, свидетелства актуален случай с блокиране на профила на американска тийнейджърка. В няколко последователни клипчета, „замаскирани“ като демонстрация на поставяне на изкуствени мигли, 17-годишната Фероза Азис обвинява Китай за затварянето на уйгури (тюркска народност, обитаваща Северозападен Китай) в „концентрационни лагери“ и призовава да се повиши осведомеността за „следващия Холокост“. За съдбата на хилядите уйгури, задържани против волята им, индоктринирани и измъчвани в мрежа от лагери в северозападната китайска провинция Синдзян, светът научи от съвместно разследване на 17 медии, в т.ч. „Ню Йорк Таймс“, „Монд“ и „Ел Паис. Преди да бъдат свалени, постовете на тийнейджърката са изгледани повече от 9 млн. пъти.

Представители на TikTok взеха отношение по случая, твърдейки, че профилът на Фероза е бил блокиран не поради критиката ѝ към Китай, а защото с друг свой профил в приложението, достъпван от същото устройство, е нарушила правилата за ползване, включвайки изображение на Осама бин Ладен в свой пост. Впоследствие от платформата се извиниха на Фероза Азис за случая и по-специално за премахването на клиповете поради „човешка модераторска грешка“.

Проблемът с непрозрачността на модерирането на съдържание и на алгоритмите, чрез които се филтрират и „курират“ постовете в приложението, не се ограничава само до тази социална мрежа.

Същото важи за личните данни на потребителите, използването им за т.нар. профилиране и насочване на платени съобщения, включително и политическа реклама. Това, което отличава TikTok от Facebook, Instagram или Twitter, е аудиторията – предимно деца, и китайското ДНК на тази платформа. От това какви мерки ще бъдат взети за защита на цифровите и човешките права и за повишаване на медийната грамотност на потребителите на TikTok, зависи до голяма степен в каква среда ще растат, общуват и изграждат култура на участие, гражданска ангажираност и критично мислене новите поколения.

Хубаво е да се говори с децата. Вкъщи, в училище, чрез съобщения, ако щете (някои предпочитат). Спокойно и с разбиране, но най-вече – с искрен интерес към това, което ги вълнува, и с уважение към начина им на изразяване и взаимодействие с останалите. Да се гледа на TikTok като на следващия „Син кит“ е нелепо и неправилно. Също така неправилно е да се възприемат тийнейджъри на 15–16 години като твърде незрели, за да бъдат въвлечени в по-сериозни теми като политическото потисничество, цензурата, погазването и понякога трудните баланси на основните човешки права.

Заглавно изображение: pxhere

Искате да четете повече подобни статии?

„Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели. Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет.

Подкрепете ни