Скъпи читатели, приятели и дарители на „Тоест“,
Изминалата 2020 година беше извънредно трудна за цялото ни общество – някои изгубиха работата и бизнеса си; други се сблъскаха лице в лице с предизвикателствата на COVID-19; трети, за съжаление, се разделиха завинаги с близки и приятели. Но в навечерието на третия рожден ден на „Тоест“, който предстои след броени дни на 1 февруари, искаме да споделим с вас добрите неща от 2020 година, за които сме дълбоко признателни.
През февруари стартирахме партньорската програма Читателски клуб „Тоест“, в рамките на която девет (към момента – вижте в линка кои са те) български издателства предоставят 20% отстъпка от коричната цена на всички свои налични книги на активните дарители на „Тоест“. Благодарим им от сърце за доверието и подкрепата.
📖 През юни издадохме съвместно с ИК „Жанет 45“ сборника „Говори с Нева“, в който са събрани 43 текста от едноименната рубрика в „Тоест“ на Нева Мичева, илюстрирани прекрасно от Люба Халева. Книгата все още може да намерите в добрите книжарници в страната, а ако сте член на читателския ни клуб, може да я поръчате директно от издателството с отстъпка (вж. предишната точка). В случай че сте пропуснали, вижте и краткото видео с Нева, в което тя разказва за работата си по рубриката.
ℹ️ 📣 Отново през юни дадохме начало на поредицата „Хроники на инфодемията“ съвместно с Асоциацията на европейските журналисти – България. Целта на рубриката е не само да маркира примери за дезинформация, пропаганда, спекулации и конспиративни теории, свързани с COVID-19, но и да проследява и осведомява за опасностите около тяхното разпространение.
През ноември получихме наградата на публиката „Свободен електрон 2020“, връчена от Фондация „БлуЛинк“. Това е голямо признание и чест за целия ни екип. Същият месец ни затрупа с още куп добри новини, които по-рано споделихме с вас.
📈 Посещаемост и съдържание
+27% уникални посетители спрямо 2019 г.
+23% посещаемост
През изминалата година публикувахме 366 текста – анализи, коментари, интервюта, публицистика, репортажи и обзори по политически, социални и културни теми. Ето 15-те най-четени сред тях, подредени тематично:
• „COVID-19: Митът за платените болни“ на Георги А. Ангелов и „С народни лекове срещу коронавируса“ на Петър Стоянов от рубриката „Хроники на инфодемията“;
• „Три грешки на управляващите, които донесоха смърт“ – коментар от Емилия Милчева;
• „Битият си остава бит“ – личен разказ за семейство, което се озовава над 30 дни в карантина заради бюрократичен хаос;
• „Живот по време на коронавирус“ – Стефан Русинов споделя разказите на китайски писатели и на свои приятели в Ухан за ежедневието им по време първите месеци на пандемията;
• „Десет аргумента срещу протеста – и защо са несъстоятелни“ от Йоанна Елми;
• „Политиката в България. Кратък наръчник за чуждестранни журналисти“ от Светла Енчева (на английски и български);
• интервю на Венелина Попова със следователя Бойко Атанасов;
• интервю на Марин Бодаков с лидера на „Да, България“ Христо Иванов дни след акцията в „Росенец“ през юли 2020 г.;
• „Ноевият ковчег на властта. ДПС се готви за удар“ – анализ на Емилия Милчева;
• „Как прочистването от гейове стана мейнстрийм“ – текст на Светла Енчева за нормализирането на омразата в обществения ни живот;
• „Перкай с баданарката направо“ – разговор на Марин Бодаков с Теодор Ушев;
• „Аз съм българка… и резултатът от това“ – Надежда Радулова за нашумялата книга на Петя Александрова;
• „Маслини, или блус за края на света“ – премиера на български език на едноименния разказ от Етгар Керет и блицинтервю с писателя пред Нева Мичева;
• „Мъжът днес“ – интервю на Марин Бодаков с психоаналитика д-р Огнян Димов.
💰 Приходи и дарители
• 44 431 лв. постъпления (+3,74% спрямо 2019 г.)
• 406 дарители (-15%)
• средна стойност на дарение: 109 лв. (+21%)
Както знаете, „Тоест“ се издържа изцяло от читателите си. Нямаме никакви други източници на финансиране, като реклами, грантове по програми, спонсорства и доходи от партньорства с бизнес и други организации и т.н.
През 2020 г. постъпленията на „Тоест“ бяха общо 44 431 лв. и макар да отчитаме лек ръст спрямо предходната година, трябва да споменем, за съжаление, и спада в броя на дарителите. Част от постоянните ни спомоществователи намалиха или спряха своите абонаментни плащания към „Тоест“. И това е напълно разбираемо през тази несигурна и трудна за всички пандемична година.
Постъпленията на „Тоест“ през 2020 г.
Ако трябва да извлечем добрата новина от това, редно е да отбележим, че макар и по-малко на брой, дарителите ни през 2020 г. са били по-щедри. Средната стойност на дарение е нараснала от 90 на 109 лв. Делът на периодичните дарители също се е увеличил значително (от 44,6 на 64,5%).
📊 Разходи
• 43 652 лв. разходи (+20% спрямо 2019 г.)
• 82,21% от разходите са за авторски, редакторски и коректорски възнаграждения (през 2019 г. са били 78,71%)
• делът на дарените хонорари е намалял от 25% на 13%
Спрямо 2019 г. разходите ни се повишиха с 20%, но това е вследствие на увеличаването на дела на авторските, редакторските и коректорските възнаграждения и съответно намаляване почти наполовина на дарените хонорари. Всички останали технически, банкови, счетоводни и други административни разходи са свити до минимум – редакцията ни е изцяло виртуална от самото начало, а целият екип продължава да работи чрез личните си компютри и техника, от собствените си домове и офиси, разпръснат между няколко български и европейски града. Защото смятаме за редно да се стремим да харчим вашите дарения максимално за създаване на качествено съдържание. За вас.
Не е нужно да казваме, че все още разчитаме в голяма степен на доброволния труд на основния екип и на наши приятели. Покрай един медиен проект има безброй дейности извън писането и редактирането на текстове. Има например комуникация с автори, читатели, партньори, счетоводители, юристи, институции и власти; администриране на сайта и профилите в социалните мрежи; организационни дейности и отчети – за тях продължава да отговаря Ан Фам, наред със задълженията ѝ на главен редактор. Има техническа поддръжка, дизайн и разработка на сайта (поети от Йовко Ламбрев, Деница Тонева и Лина Кривошиева). Всичко това продължава да се извършва про боно или срещу символично заплащане.
Но въпреки че завършихме годината на практика с толкова средства, с колкото я започнахме, продължаваме да сме благодарни. Защото можеше да я завършим с много по-малко. Или с нищо. И да се наложи да затворим. Както се наложи на немалко наши колеги.
2021 г. за „Тоест“: Не се отказваме
Никога не ни е било обещано да е лесно, а от трудности не се плашим.
В последните дни на миналата година сложихме началото на нова рубрика в партньорство с чудесните хора от „Заедно в час“. „Училище на ХХI век“ е поредица, в която ще ви представим успешните практики в българското образование и ще търсим работещи решения за неговото подобряване.
В началото на тази година се върнахме към любимите си кратки видеоистории за големи личности и за света, който те променят с постоянните си усилия. Филмът „Професия диригент“ на Лина Кривошиева и Александра Димитрова разказва за легендарния хор „Детска китка“ с над 70-годишна история, и по-специално за двете диригентки Златина и Яна Делирадеви – майка и дъщеря, които прославят красотата на хоровото изкуство не само в България, но и по света, печелейки награда след награда на престижни международни форуми. Очаквайте съвсем скоро следващия филм на Лина, в който тя ще ни разкаже за една от най-забележителните сгради в Архитектурно-историческия резерват „Старинен Пловдив“ – музейна къща „Клианти“, и по-конкретно за работата на една от най-добрите в областта – реставраторката Елена Кривошиева.
Предстои още едно съвместно начинание със Съюза на урбанистите в България. Текстовете от новата рубрика ще се фокусират върху планирането и благоустройството на „градовете за хората“ (по Ян Геел). Надяваме се, че с помощта на специалисти от областта ще успеем да „преведем“ на разбираем, неекспертен език „болежките“ на българските градове, а оттам – да открием заедно как да превърнем околната си среда в едно по-добро място за живот.
Обществото ни също може да бъде по-добро и в него да се чуват по-ясно гласовете на разума, да надделяват аргументираните мнения. В „Тоест“ работим за това.