Осъзнах, че в журналистиката не можеш да кажеш всичко, дори да е истина. Обаче в комедията можеш да кажеш всичко, стига да е смешно. […] По-лесно ми се струва да разсмивам хората, казвайки им някакви истини.
Думите са на Николаос Цитиридис, чието едноименно шоу тече от две седмици всяка делнична вечер от 22:30 по bTV.
Вечерното телевизионно шоу е особен жанр. От една страна, от него се очаква да е комерсиално, тоест да се харесва на масовия вкус. От друга, то трябва да изразява индивидуалността на своя водещ. От трета, шоуто е показателно за духа на самата телевизия, която го излъчва.
В продължение на две десетилетия у нас вечерното шоу се асоциираше със Слави Трифонов. След като той напусна bTV и се захвана със свой политически проект (и своя телевизия), в заетия от него часови пояс близо половин година не се излъчваше нещо подобно. Междувременно през есента в телевизията настъпи важна промяна – стана ясно, че тя ще бъде закупена от чешката PPF Group, собственост на Петър Келнер. И докато знакови лица от притежаваната от Кирил Домусчиев „Нова телевизия“ напускат – кога „доброзорно“, кога поради разочарование, към bTV възникнаха надежди и очаквания за медийна независимост.
Именно в този контекст телевизията избра за водещ на новото си вечерно шоу младеж с гръцко име. И (почти) без коса, което е комай единствената му прилика със Слави Трифонов.
За своите 26 години Цитиридис е свирил в ученическа рок група, завършил е семестриално журналистика, работил е седем години за OFFNews, получил е награда „Валя Крушкина“ за млад журналист, издал е книга, бил е три години стендъп комедиант и е станал водещ на шоу по национална телевизия, носещо неговото име. Първоначално той се включва в екипа на бъдещото предаване в качеството си на сценарист – в стендъп комедията е показал, че може да разказва истории, които разсмиват публиката. Ала докато на кастинг за водещ се явяват редица известни лица и гласове, продуцентите преценяват, че младият сценарист с небългарско име е по-подходящ за тази роля.
От самото начало на шоуто си Цитиридис дава заявка, че е автентичен, тоест не се прави на нещо, което не е. Както и че не страда от комплекси и не му пука как ще го одумват. И че не се възприема твърде на сериозно. Претенцията за автентичност и липса на комплекси е трудно удържима, ако зад теб стоят огромна медийна машина, сериозни финансови интереси и нездрава политическа и публична среда.
На фона на засилващия се национализъм у нас новият водещ предпочита да се идентифицира с гръцкия си произход, вместо да показва колко голям патриот е. Както прави например колегата му от bTV с арменски произход Антон Хекимян, играейки „мъжко хоро“ във водите на река Тунджа.
Едно от първите неща, които „Шоуто на Николаос Цитиридис“ демонстрира, е, че в него няма място за хомофобия.
Темата за отношението към ЛГБТИ хората би могла да се интерпретира и като заигравка със злополучното предаване на Дони по БНТ, което изпадна в кома още след втория си брой – най-вече заради гневните зрителски реакции по повод на хомофобските шеги в него. Но докато бъдещето на Дони по БНТ е неясно, новият водещ на bTV показва учудващо постоянство по темата.
Още във второто предаване, по време на разговора с актрисата Мартина Апостолова, става въпрос за отношението към различните, например хомосексуалните и децата със специални образователни потребности. „Страхуват се много. От зараза. И от норвежци. Най-вече от норвежци. Страшните норвежци“, вметва Цитиридис. И за да не помисли някой, че този диалог е случаен, на екрана се появява изображение на две сплетени ръце в цветовете на дъгата.
В четвъртото предаване пък рапърът Тото казва, че е спал с около петима мъже. Няма уточнение дали вокалът на група „Скандау“ се шегува и какво конкретно се разбира под „спал“. Интерпретацията е оставена на зрителите и на жълтите медии.
Следващата вечер самият Цитиридис отговори на въпроса дали харесва момчета, показвайки, че не смята да плаща данък „обществено мнение“:
Първо, няма лошо в това да се харесват момчета. Аз съм се целувал с момчета някога, без да искам… Не, не беше без да искам. С Пешо. Поздрави на Пешо, той живее в Лондон в момента. Утре ще бъде суперяко във вестниците, нямам търпение. Но това е истинска история.
В шегите със сексуалността си Николаос Цитиридис е автентичен. Което не означава, че е гей, а че и извън студиото на bTV харесва да си прави такива майтапи – например в стендъп комедията или в книгата си.
И след като позицията на водещия по отношение на хомосексуалността е станала ясна, в началото на втората седмица на шоуто той подхваща и темата за расизма към ромите у нас. В разговор със Снежина Петрова става дума за работата на актрисата с деца от различни малцинствени общности в постановката „Медея“ и как ромски деца, вдъхновени от нейно изпълнение на Самюел Бекет, са пожелали да научат текста му наизуст. „Спорът за ромските деца трябва да спре“, казва Снежина Петрова. „Ще спре“, отговаря Цитиридис.
Няколко дни по-късно гост в шоуто е Азис, в разговора с когото става дума за омразата, за това какво е да отраснеш като дете в неравностойно положение, както и за различни гей теми – по повод новия клип на открито хомосексуалния музикант. Отново – добронамерено и без комплекси.
Новият водещ не пропуска и да се пошегува „на гърба“ на Иван Гешев и Бойко Борисов. До неотдавна такива смешки биха били напълно безобидни, но в период, в който наблюдаваме засилваща се институционална репресия, за тях се изисква и известна смелост. Не само от страна на Цитиридис, а и на bTV.
Сериозните позиции по различни теми в предаването се представят с хумор и като че между другото.
Което впрочем допринася за тяхната ефективност. Колкото и да са сериозни, анализите на пропагандните кампании срещу Истанбулската конвенция, Стратегията за детето и Закона за социалните услуги трудно могат да се преборят с предразсъдъците и страха по чисто рационален път. Но когато Николаос Цитиридис подхвърля пред няколкостотин хиляди зрители „страхуват се от зараза и от норвежци“, голям е шансът някои от тях да поискат да не бъдат асоциирани със страхуващите се.
Ролята на сериозните анализи и журналистически разследвания за пътищата на пропагандата, разбира се, съвсем не следва да бъде пренебрегвана. Но ефектът от тях ще е по-голям, ако посланията им стигнат до широката публика. А това не може да стане без намиране на път към емоциите на хората. Което става по-лесно чрез смях, отколкото с рационални доказателства.
Накратко, „Шоуто на Николаос Цитиридис“ започва изненадващо добре. Изненадващо – спрямо общото ниво на медийната среда у нас, цензурата – вътрешна и външна, смъртта на редица читави медии.
Няма гаранция как ще продължи обаче, ако успее да се задържи в дългосрочен план. Нито какви ще са трансформациите на водещия.
Стремежът за удържане на автентичност е важен, ала популярността има свойството да променя идентичността. А което в един период е актуално и уместно, в друга ситуация може да изглежда нелепо.
В началото на 90-те години студентското предаване „Ку-ку“, в което изгря и звездата на Слави Трифонов, беше невиждан дотогава у нас пример за новаторско и смело правене на телевизия. Слави беше с дълга коса на опашка, която след няколко години отряза като символичен жест на протест срещу мутрите. За да се превърне не след дълго в изразител на естетиката на същите тези мутри. По същия начин той и музикантите му загубиха и границата между пародирането на чалгата и истинската чалга.
Николаос Цитиридис е роден през 1994 г., следователно по време на някои от споменатите събития още го е нямало на този свят, а спрямо другите е твърде малък, за да помни ясно, пък и още не е живеел в България по онова време. Но е добре да знае. Познаването на миналото е ценно не като повод на гордост, а като урок, даващ насоки как да (не) продължиш напред.
Заглавна снимка: Стопкадър от видеозапис на „Шоуто на Николаос Цитиридис“
Искате да четете повече подобни статии?
„Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели. Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет.
Подкрепете ни