Повечето хора нямат представа какво е значението на термина „общ устройствен план“ (ОУП) и по какъв начин този стратегически документ влияе върху развитието на дадено населено място. По подобен начин въпросът дали е разумно Общината да тегли заем, за да финансира инфраструктурни, социални или културни инициативи, и по какви критерии да бъдат избрани обектите, остава извън полезрението на обществеността, защото изглежда като тема за тесни специалисти.

Всъщност приемането на ОУП, който е основа за социално-икономическото и пространственото развитие, и набирането на дългово финансиране може да определят облика на един град за следващите 15 или 20 години. Както всички закони и наредби трябва да отговарят на изискванията на Конституцията, така и проектите за нов жилищен квартал, парково пространство или голям търговски център следва да спазват предвижданията на ОУП.

В този контекст от есента на 2019 г. в Пловдив протичат два паралелни процеса, които, за щастие, привлякоха вниманието както на медиите, така и на множество граждани – изменението на ОУП и намерението на Общината да вземе заем с първоначален размер от 120 млн. лв.

Предисторията

Действащият ОУП е приет от Общинския съвет през 2007 г., но след бурния икономически напредък през последното десетилетие, увеличаващото се население и избирането на града за Европейска столица на културата, той вече не отговаря на урбанистичните перспективи. През 2018 г. местната администрация провежда обществена поръчка и избира за изпълнител „Булплан“ ООД, като в средата на миналата година е представен и изготвеният предварителен проект.

Предложеното изменение е с внушителния обем от почти 800 страници и съдържа 49 приложения. Количеството информация е значително, но това е разбираемо, доколкото проектантите следва да представят визията си за Пловдив през 2040 г. и да отговорят на редица сложни въпроси, в т.ч.:

  • В каква посока да се разраства Пловдив и как да се гарантира, че в бъдещите жилищни зони ще има достатъчно училища, детски градини, паркове и здравни заведения?
  • По какъв начин да се изградят силно необходимите нови зелени площи, след като желанието за застрояването на празните парцели е неимоверно?
  • Как да се намери балансът между пътна инфраструктура, адекватен обществен транспорт и възможности за придвижване пеша или с велосипед?

Зеленина, велоалеи и градска железница. Или не точно

Професионалните рецензии за ОУП посочват високото ниво на експертност в представения пред публиката документ, но и отчитат редица несъвършенства и пропуски. Както и в други български градове, строителството в Пловдив често се извършва хаотично, без да има предварително изградени улици, водоснабдителна и канализационна мрежа и без да е предвиден достатъчен брой паркоместа. Бавният, неудобен и неадекватен на нуждите на 400-хилядното пловдивско население градски транспорт принуждава много хора да се придвижват с автомобил, което заедно с отоплението с неефективни печки на дърва и въглища ни обрича да дишаме отровен въздух.

Проектантите са описали напоително тези проблеми, но опитите им да намерят решения са половинчати и в тях липсват смелост, ясно формулирана цел и последователност. Специализираният и тежък език маскира нежеланието да се артикулират няколко простички факта: броят на автомобилите в Пловдив трябва да спре да се увеличава и постепенно да намалее, трафикът да бъде изведен от централната градска част, а вместо още панелни гета градът има нужда от нови паркове. Според данни от Генералния план за организация на движение от 2015 г. за всяко изградено паркомясто се конкурират 5,36 автомобила – преодоляването на подобен дефицит е практически невъзможно, без да се изхарчат стотици милиони левове за многоетажни паркинги.

Скоро след началото на пандемията от COVID-19 стана ясно, че градските управи по целия свят – от Богота до Копенхаген и от Сидни до Париж, планират разнообразни мерки и стимули, за да освободят повече място за хората вместо за автомобилите. Община Пловдив избира обратния подход – в изменението на ОУП са включени абсурдно звучащи идеи, като удвояване на ул. „Гладстон“, което би довело до унищожаване на пешеходни пространства и събаряне на множество сгради с културно-историческа значимост.

Стимулирането на хората да използват по-малко автомобили става чрез достатъчно чест и удобен градски транспорт, повече велоалеи и редуциране на паркоместата. В местния контекст това означава да се разшири пешеходната зона в центъра на града, която постепенно да включи цялото продължение на ул. „Иван Вазов“ до кръговото кръстовище на Централна гара, ул. „Отец Паисий“ и зони на север от река Марица, като улица „Карловска“. Въпреки че джентрификацията на квартал „Капана“ поставя въпроса защо галериите и ателиетата постепенно бяха изместени от кафенета и ресторанти, положителната трансформация през последните няколко години започна именно след обособяването на нови пешеходни пространства.

Квартал „Капана“ в Пловдив © Георги Велев
Квартал „Капана“ в Пловдив © Георги Велев
Квартал „Капана“ в Пловдив © Ан Фам
Квартал „Капана“ в Пловдив © Ан Фам
Квартал „Капана“ в Пловдив © Ан Фам
Квартал „Капана“ в Пловдив © Ан Фам
Квартал „Капана“ в Пловдив © Ан Фам

Разрастването на индустриалните зони около града поставят ребром въпроса за липсата на „структуриращ обществен транспорт“ – трамваи или скоростни автобуси, които да разполагат с отделни ленти и предимство на кръстовищата. Подобен транспорт следва да се планира с капацитет да поеме поне 30% от всекидневните пътувания от дома до работното място и обратно. В ОУП обаче конкретно предложение липсва и е оставено на Общината да вземе решение дали да изгради нова система за публичен транспорт, или да запази съществуващото положение. Не са изследвани и възможностите за модернизация и въвеждане на дигитални технологии по съществуващите железопътни трасета и използването им като основа за бъдеща градска железница. Така биха могли да се намалят пътуванията с лични автомобили към и от промишлените зони и летището, а колите могат да бъдат оставени в буферни паркинги в покрайнините на Пловдив.

В ОУП се установява, че зелените площи в Пловдив са недостатъчни, но не се предвижда отреждане на общински или държавни парцели за нови паркове, а вместо това се включват уличното озеленяване и площадни пространства – например пред Панаира и до Дома на младоженците, в опит изкуствено да се завишат числата. В цели квартали като „Остромила“, „Беломорски“ и южната част на „Кючук Париж“ няма общодостъпни места за отдих и спорт сред дървета, но проектантите не предлагат решение на този проблем.

Непоследователни са и мерките за опазване и развитие на основните градски елементи на Пловдив – тепетата и река Марица. Символите на града са под постоянна заплаха от реализацията на инвестиционни намерения, които не отчитат изключителната им стойност като обекти на културно-историческото наследство и зони за опазване на биоразнообразието. Умелата социализация е напълно различна от усвояването на поредните милиони по европейски програми, което нанася дългосрочни вреди – например при планираното изсичане на хиляди дървета за строителство на Дублиращ гребен канал.

Облагороден участък от крайбрежната алея на р. Марица © Ан Фам
Облагороден участък от крайбрежната алея на р. Марица © Ан Фам
Облагороден участък от крайбрежната алея на р. Марица © Ан Фам
Облагороден участък от крайбрежната алея на р. Марица © Ан Фам
Река Марица © Георги Велев
Река Марица © Георги Велев
Река Марица © Георги Велев

През 2019 г. беше облагороден малък участък (около 1 км) от южния бряг на река Марица. Останалата част покрай реката остава непокътната © Георги Велев, Ан Фам

Задължителните по закон обсъждания на измененията на ОУП, организирани от Община Пловдив през октомври 2020 г., преминаха вяло в неудобни часове през работната седмица и без впоследствие да бъдат обявени мненията на гражданите. За сравнение, от „Демократична България“ организираха алтернативна дискусия в Дома на културата „Борис Христов“ след края на работния ден, която продължи над три часа и на която се представиха множество задълбочени, критични мнения към качеството на документа от страна на инженери, ландшафтни архитекти, урбанисти и граждански активисти.

Девет месеца по-късно сложната процедура по приемане на плана е заседнала в чекмеджетата на администрацията и остава надеждата, че окончателният проект ще отстрани поне някои от констатираните слабости.

Заем за ремонти на улици и малко техника

Кметският мандат на Здравко Димитров практически започна с медиен анонс, че се планира тегленето на заем, възлизащ на огромната сума от 120 млн. лв. Информацията, че Европейската инвестиционна банка предлага кредит с изгодни условия, възпламени духовете в Общинския съвет и се започна почти двугодишна сага, белязана от многократна промяна на предложенията на администрацията. Размерът на заема бе редуциран на 113 млн. лв. и впоследствие на 40 млн. лв., източникът се промени на Фонда за устойчиви градове и беше окончателно одобрен преди седмица.

Сериозният проблем не е само в неумелата комуникация и липсата на обективни анализи защо в крайна сметка бяха избрани четири проекта – пътната връзка Модър–Царевец, реконструкциите на ул. „Царевец“ и на бул. „Хаджи Димитър“ в район „Западен“ и строителството на кръстовище на две нива до Водната палата. Сбъркана е цялостната философия, защото парите, които ще се връщат в следващите 20 години, не отиват за стартиране на проект за релсов транспорт, както и не се предвижда създаването на нови паркове, изграждане на велоалеи или възстановяването на автентичния облик на квартали като Тютюневия град.

Около Епископската базилика преди © Wikimedia
Около Епископската базилика преди © Wikimedia
Около Епископската базилика сега © Ан Фам
Около Епископската базилика сега © Ан Фам
Между църквата „Св. Петка“ и Епископската базилика преди © Община Пловдив
Между църквата „Св. Петка“ и Епископската базилика преди © Община Пловдив
Между църквата „Св. Петка“ и Епископската базилика сега © Ан Фам
Между църквата „Св. Петка“ и Епископската базилика сега © Ан Фам

Заемните средства ще се похарчат по линията на най-малкото съпротивление – за изграждане и ремонт на пътища, което единствено ще накара още повече хора да се движат с автомобили. Сумата от 10 млн. лв. се отделя за общинските предприятия „Чистота“ и „Паркове и градини“, които да закупят нова техника и да ремонтират материалната си база, без нито ред обосновка какви инвестиции са правени в тази посока през последните години.

Както изменението на ОУП, така и многомилионният заем демонстрират липсата на визия на ръководните кадри в Община Пловдив и концептуално мислене, застинало някъде във втората половина на миналия век. За жалост, на идеите за град, който е насочен към пешеходците и велосипедистите и стимулира прекарване на повече време на открито сред качествена градска среда, все още се гледа като на прищявка на гласовито малцинство.

„Тоест“ се издържа единствено от читателски дарения

Ако харесвате нашата работа и искате да продължим, включете се с месечно дарение.

Подкрепете ни