Тази анкетна поредица е опит да обхванем някои от най-очакваните събития в литературата, съвременния танц и пърформанс, театъра, визуалните изкуства, музиката и киното през 2018 г. Препоръките са направени от няколко души, които поканихме да посочат важните за тях акценти в различните области. Текстовете, представящи събитията по-подробно, допълват техните отговори, или с други думи: препоръките са от тях, информацията – от нас.


Елена Розберг е радио и телевизионна водеща, журналистка, преводачка и меломан. Била е авторка в списанията Rolling Stone, Business Week и Grazia. В момента е водеща в радио Z-Rock и 105.6 Новините сега. В кариерата си има над 100 интервюта със световни и български музиканти и артисти от рок, поп, джаз и класическата сцена.

Младата американска банда Greta Van Fleet – една от надеждите на рока в традицията на великите Led Zeppelin или кратка сензация подражатели? Очаквам с нетърпение дебютния им дългосвирещ албум и участията им в Coachella и в други престижни събития.

Greta Van Fleet е американска рок група, формирана през 2012 г. Сингълът ѝ Highway Tune оглавява класацията Billboard US Mainstream Rock и Active Rock четири поредни седмици през 2017 г. Музиката на групата е вдъхновена от Led Zeppelin и много други рок и блус банди.

Greta Van Fleet ще участва в тазгодишния фестивал Coachella, който се провежда всяка година в Empire Polo Club в калифорнийската долина Коачела. Фестивалът на музиката и изкуството ще се състои отново в два уикенда: от 13 до 15 април и от 20 до 22 април. Групата ще свири на 13 и на 20 април.

Световното турне на Greta Van Fleet тази година започва с 12 концерта в Европа. Билетите за тях вече са разпродадени, но през юни групата продължава с участие във фестивалите Rock im Park и Rock am Ring (от 1 до 3 юни), няколко концерта в Германия, Дания и Холандия, завършвайки с Download Festival Paris на 18 юни.

В България очаквам Роджър Уотърс в София и летните фестивали – Hills of Rock в Пловдив и Varna Mega Rock.

През септември миналата година беше обявен предстоящият концерт на Роджър Уотърс в София, в зала „Арена Армеец“. Датата на събитието е 4 май. София е част от турнето Us+Them на съоснователя на Pink Floyd. Останалата част от маршрута му включва 23 държави в Европа, а до края на годината ще има концерти в Южна Америка и Мексико. Според музиканта солидна част от песните, включени в турнето, ще са стари и добре познати, но ще има и изпълнения от най-новия му албум – Is This the Life We Really Want? Това е вторият концерт на Роджър Уотърс в България – през 2013 г. той гостува със спектакъла си The Wall.

Между 20 и 22 юли в Пловдив ще се проведе поредното издание на Hills of Rock. Judas Priest ще са хедлайнери на втория ден на фестивала, а концертът на Iron Maiden в последния ден е част от новия формат Hills of Rock Exclusive.

Финландската група Nightwish ще бъде специален гост на фестивала Varna Mega Rock, който ще се проведе на 18 и 19 август. През двата дни на събитието ще има концерти на Apocalyptica, Глен Хюз, Kamelot, Б.Т.Р., „Конкурент“, Krossfire, „Бендида“ и „Кикимора“.

През лятото очаквам концертите на Pearl Jam в Европа и прощалното турне на Ози Озбърн.

Европейското турне на Pearl Jam включва общо 14 концерта между 12 юни и 14 юли. Шест от тях са вече разпродадени. Съвсем наскоро американската гръндж група потвърди, че подготвя нов студиен албум. Той ще е първият от близо 5 години насам. Преди дни бандата изненадващо пусна онлайн новата песен Can’t Deny Me.

Ози Озбърн започна своето световно прощално турне през 2018 г., което засега е планирано да приключи чак през 2020 г. Между 1 юни и 5 юли е европейската част от турнето. Тя включва концерти в държави като Финландия, Швеция, Норвегия, Англия, Чехия, Франция, Италия и много други. Самият Ози Озбърн казва, че това ще е последната му световна обиколка, но не гарантира, че няма да продължи да прави концерти понякога. No More Tours 2, както е наречено турнето, реферира към неговото турне от 1992 г. със същото име.


Мирослава Кацарова е джаз певица и водеща в радио Джаз ФМ. Има реализирани три самостоятелни албума – „Бяло в бяло“, „Vuelvo al sur“ и „My CINÉMA“. Всяка година изработва различна тематична концертна програма, която представя пред публика. Мирослава организира и съставя програмата на ежегодния Plovdiv Jazz Fest.

Очаквам с нетърпение концертите на Ди Ди Бриджуотър в любимия ми лондонски джаз клуб Ronnie Scott. Те ще се проведат в три последователни вечери от 3 до 5 май.

Музикалната кариера на американската джаз певица Ди Ди Бриджуотър започва с бендовете на Тад Джоунс и Мел Люис в началото на 70-те години в Ню Йорк. В същия период работата ѝ я среща със Сони Ролинс, Дизи Гилеспи, Декстър Гордън и още много от най-влиятелните джаз музиканти. В средата на 70-те започва да играе в представления на Бродуей. Присъствието ѝ на джаз сцената се налага през 90-те години. Днес тя е една от една от най-известните и най-талантливи певици от своето поколение. Носителка е на три награди „Грами“ и награда „Тони“ за сценичната си работа на Бродуей.

Ди Ди Бриджуотър е гостувала в България с някои от тематичните си проекти. Сред концептуалните ѝ албуми са: Love and Peace с музиката на Хорас Силвър; Dear Ella, трибют за Ела Фицджералд; J’ai deux amours с френски шансони; Red Earth, вдъхновен от Африка; Eléonore Fagan, посветен на Били Холидей. Последният ѝ проект е свързан с някои от популярните соул и R&B класики, създадени в Мемфис, където певицата е живяла до 3-годишна възраст.

Седмица по-късно отново в Лондон е премиерата на новото оперно произведение на един от интересните съвременни британски композитори Джордж Бенджамин. Спектакълът се нарича Lessons in Love and Violence. Най-важният факт за мен е, че в него участва любимата ми съвременна певица Барбара Ханиган. Тя напоследък е изкушена от стария джаз материал, което е много интересно. Имам предвид турнето ѝ LUDWIG en Barbara Hannigan: Gershwin – Girl Crazy, както и участието ѝ в сборния албум, посветен на Чарли Паркър – The Passion of Charlie Parker.

Lessons in Love and Violence, под режисурата на Кейти Мичъл, е третият оперен спектакъл, в който композиторът и диригент Джордж Бенджамин работи съвместно с известния британски драматург Мартин Кримп. Световната му премиера е на 10 май в Royal Opera House, с планирани още пет дати през същия месец. Копродукцията е с оперни пространства от пет различни държави и в следващите три години ще гостува в Холандия, Германия, Франция, САЩ и Испания.

Още нещо, към което съм любопитна и очаквам с интерес, е турнето на любимия ми джаз пианист Брад Мелдау. Току-що излезе соло албумът му After Bach с импровизации по Бах. Нестандартен и модерен прочит на полифоничните похвати, имплементирани в джаз стилистика, а в някои фрагменти – нарочно отстранени от нея. Интересна и красива музика, многолика и задълбочена, стигаща още по-далеч от интерпретациите на Бах на друг велик джаз пианист – Кийт Джарет.

Брад Мелдау е американски джаз пианист и композитор. Още от начало на неговата музикална кариера през 90-те трио форматът се обособява като най-постоянен в творчеството му. От 2000 г. нататък той започва да експериментира с различни формации, които променят типичните за него трио и соло конфигурации.

В края на 2015 г. Мелдау слага началото на поредица от концерти, представящи соло пиано проекта „Три пиеси по Бах“. На 9 март тази година излезе най-новият му албум After Bach, който започва с композицията на Мелдау Before Bach: Benediction и завършва с Prayer for Healing.

Турнето на джаз триото на Брад Мелдау с участието на Джеф Балард (барабани) и Лари Гренадиър (бас) включва общо 38 дати от 28 март до 27 юли в Европа и САЩ.

И още малко предложения от Мирослава Кацарова:

На 6 май, ден след споменатите концерти на Ди Ди Бриджуотър в Ronnie Scott’s Jazz Club, може да се чуе една очарователна норвежка джаз певица – Бъди Бел. Прочута е групата ѝ със същото име, но през 2016 г. тя се отдели и пое по свой самостоятелен път с албума си On My One.На 16 май в Grand Auditorium на Philharmonie в Люксембург е концертът, който лично аз очаквам с нетърпение. Ще пее Сесил Маклорин Салвант – струва ми се, най-голямата надежда на съвременния вокален джаз. Тя е едва 28-годишна, а два от албумите ѝ – For One to Love (2015) и Dreams and Daggers (2017), са удостоени с престижното отличие „Грами“. За нея Le Figaro пише: „Тя притежава класата на Сара Вон, инстинкта на Бети Картър и дълбоките низини на Кармен Макрей.“ Към това описание бих добавила, че артистичното ѝ, почти театрално артикулиране на текста на места превръща пеенето ѝ във вокален спектакъл.На следващата вечер – на 17 май, тези, които не са успели да чуят концерта на Дони Маккаслин на сцената на Plovdiv Jazz Fest, биха могли да го направят в Люксембург в Centre culturel à Marnach, когато отново ще представи албума си, посветен на Дейвид Боуи Beyond Now.

Искате да четете повече подобни статии?

„Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели. Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет.

Подкрепете ни