Театърът през 2018 г.

 | Изкуство в перспектива

Тази анкетна поредица е опит да обхванем някои от най-очакваните събития в литературата, съвременния танц и пърформанс, театъра, визуалните изкуства и киното през 2018 г. Препоръките са направени от няколко души, които поканихме да посочат важните за тях акценти в различните области. Текстовете, представящи събитията по-подробно, допълват техните отговори, или с други думи: препоръките (в курсив) са от тях, информацията – от нас.

Асен Терзиев е театровед и театрален критик, главен асистент по история на европейския театър в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“ и главен координатор на Фондация ВИА ФЕСТ – Международен театрален фестивал „Варненско лято“. Има множество публикации в различни специализирани издания. През 2012 г. излиза дебютната му книга „Театралността – езикът на представлението“, наградена с „Икар“ в категория „Критически текст“ през 2013 г.
Очаквам премиерата на новия спектакъл на Иван Пантелеев NEOдачници.

Това е първият спектакъл, който режисьорът Иван Пантелеев поставя през последните 20 години на българска сцена. „NEOдачници“, по пиесата на Максим Горки „Дачници“, включва текстове и от други автори, както и дописвани сцени от Иван Пантелеев. Режисьорът не е използвал съществуващия превод на пиесата, тъй като, по думите му, той е бил непълен и е трябвало представлението да „върне“ някои отсъстващи фрагменти и сцени. В ансамбловата пиеса „без главни герои“, както сам я нарича, Иван Пантелеев кани актьорите Юлиан Вергов, Владимир Карамазов, Иван Юруков, Теодора Духовникова, Радена Вълканова, Александра Василева, Стефания Колева, Дарин Ангелов, Деян Ангелов, Христо Петков, Николай Урумов и Рашко Младенов.

„Написана през 1904 г., „Дачници“ на Максим Горки не е нито трагедия, нито комедия. Жанровото ѝ подзаглавие е „сцени“, а ние най-често я възприемаме като драма, в която, по думите на един от героите, „никой няма да умре“, казва Иван Пантелеев.

Международната кариера на режисьора включва постановки в София, Рига, Авиньон и Стокхолм. Работи в държавните театри в Щутгарт, Цюрих и Люцерн. В Берлин поставя на двете най-големи и престижни сцени – „Дойчес театър“ и „Фолксбюне“. Той е автор и режисьор на документалния филм за живота и творчеството на Димитър Гочев „Хомо луденс“ (2008). От 2010 г. е гост-преподавател по режисура в Театралната академия „Ернст Буш“ в Берлин. През 2016 г., в рамките на Световен театър в София, гостува неговият спектакъл „В очакване на Годо“ от Самюел Бекет с участието на Самуел Финци и Волфрам Кох. Представлението е част от репертоара на „Дойчес театър“.

24 и 25 март са премиерните дати на „NEOдачници“ в Народния театър „Иван Вазов“.

Очаквам прожекциите на Британския национален театър на живо (National Theatre Live) до края на сезона.

NT Live започва през юни 2009 г. с излъчването на представлението „Федра“ на Жан Расин с Хелън Мирън. Оттогава досега са излъчени повече от 40 театрални продукции на живо както от Националния театър в Лондон, така и от други британски театри. Зрителите на прожекциите до момента са над 5,5 милиона души по света. Всяко от представленията се снима и излъчва на живо от театралната зала, освен ако часовата разлика не позволява това. Във втория случай спектаклите се показват на запис.

В България NT Live се провежда за седма година. В програмата през идните месеци са включени: емблематичната пиеса Кой се страхува от Вирджиния Улф от Едуард Олби на сцената на театър „Харолд Пинтър“ в Лондон (14 и 21 март), две извънредни повторни излъчвания на популярната театрална продукция „Хамлет“ с Бенедикт Къмбърбач (4 и 25 април), както и „Юлий Цезар“ от Уилям Шекспир, под режисурата на Никълъс Хайтнър в The Bridge Theatre в Лондон (16 май и 6 юни).

Прожекциите в България се осъществяват в Cinema City, в партньорство с Британския съвет и фондация Homo Ludens. Представленията са на английски език, със субтитри на български.

Очаквам и новия спектакъл Последната пиеса на Шекспир в „Шаубюне“, Берлин, на една от най-интригуващите съвременни театрални компании за мен – Dead Centre.

„Бурята“ се смята за последната пиеса на Уилям Шекспир. Именно този текст поставя ирландската трупа Dead Centre на сцената на „Шаубюне“. „Магьосникът Просперо“ – смятан също така за една от последните роли на Шекспир като актьор – властва над безименен остров. Изоставените на това място преживяват скука, ужас, скръб, еуфория и отчаяние. С други думи, те се намират в театъра.“ Така е описан режисьорският и интерпретативен вход към премиерния спектакъл на Dead Centre.

Dead Centre съществува от 2012 г. Трупата е базирана между Дъблин и Лондон. До момента са създадени четири представления, които гостуват в различни театри в Европа, Австралия и САЩ. Компанията е представяла и друг път свои театрални продукции в „Шаубюне“ по време на The Festival International New Drama (FIND).

Премиерата на „Последната пиеса на Шекспир“ ще бъде на 24 април.

Снимка на Снежина Петрова

Снимка: Яна Лозева

Снежина Петрова е театрална и филмова актриса. Завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в експерименталния клас на Маргарита Младенова, Иван Добчев и Георги Дюлгеров. В момента е част от трупата на Народния театър „Иван Вазов“. Съоснователка и директорка е на Сдружението за независими театрални проекти „Легал арт център”, ръководителка е на департамент „Театър“ и преподавателка в НБУ. В момента заедно с режисьорката Десислава Шпатова работи по спектакъла „Медея“, който ще е част от програмата на „Пловдив – Европейска столица на културата през 2019 г.“ Снимка: Яна Лозева

Очаквам Берлинската театрална среща (Theatertreffen).

Създадена през 1964 г. в Берлин след издигането на Стената, Театралната среща е формирана, за да представя най-важните спектакли и автори в немскоезичния театър, но първите представления от Източна Германия са поканени едва след 1989 г. Днес това е едно най-значимите театрални събития в Европа.

Берлинската театрална среща е организирана около десет представления, избирани всяка година сред близо 400 спектакъла от съответния театрален сезон. Програмата на форума е съсредоточена в три основни групи събития: интензивни публични и дискусионни формати през деня; театрална програма; вечерни дискусии и концерти.

Седемчленното жури на Theatertreffen вече е посочило десетте най-забележителни сценични продукции през последния сезон и сред тях са заглавия на режисьори като Томас Остермайер и Франк Кастроф. Подробната програма ще бъде публикувана на 6 април. 55-тото издание на Берлинската театрална среща ще се проведе между 4 и 21 май.

Фестивалът е иницииран за първи път през 1993 г. от група актьори от Националния театър в Сибиу, Румъния. Това събитие е считано за неговото неофициално издание. От 1994 г. програмата на Международният театрален фестивал в Сибиу се разраства и обхваща все повече международни участия. През 2007 г. градът е Европейска столица на културата и специалното издание на фестивала събира повече от 2500 гости от 70 държави. От този момент нататък той се превръща в едно от важните и големи събития за сценични изкуства на европейската сцена.

На фестивала се представят театрални и танцови спектакли, книги, филми, изложби, пърформанси, музика и се организират конференции. Програмната селекция се прави от членовете на артистичния борд на фестивала, които канят сценични продукции от целия свят. Всяка година събитието има тематична рамка, определяща избора на артистичната програма. През 2017 г. фокусът беше „Любов“.

25-тото издание на Международния театрален фестивал в Сибиу ще се проведе от 8 до 17 юни.

Очаквам режисьорския спектакъл на актьора Владимир Пенев по повод 60-годишния му юбилей.

Към момента няма подробна информация за това представление. Премиерата му се очаква през втората половина на 2018 г.

Заглавна снимка: репетиционен процес на „NEOдачници“ на Иван Пантелеев, Народен театър „Иван Вазов“

Всичко от рубриката „Изкуство в перспектива“

Прочетете още

Напишете нещо и натиснете Enter за търсене